Lets talk about: barnebursdag. Masse tips til sunnere og billigere bursdag



I lang tid har min sønn gledet seg til den dagen han skal ha barnebursdag for barnehagen. Han blir 5 år i sommer og må derfor feire barnebursdag i slutten av juni. Vi har planlagt denne dagen ganske lenge, hans ideer og tanker om denne dagen er det aller viktigste, det er hans dag og ikke min. Men det må helt klart være en grense, mange barn vil sikkert ønske seg usunn mat, masse kaker, godteri osv, men her kan man begrense seg. 



Jeg er nok den heldige som har en sønn som ikke liker så godt sjokolade, ikke liker han brus og det beste han vet er frukt. Han ville ha vafler til mat, marshmellows, en sort kake og is. Vel, vel tenkte jeg og begynte å fundere på dette med bursdag. Helt ærlig så syns jeg bursdager koster ufattelig mye, jeg har venninner som bruker 2000kr bare på mat og kaker til disse barnebursdagene og jeg syns dette er helt absurd. Jeg kan garantere at barna ikke tenker så mye over hva de får i barnebursdagen, de trenger ikke 4 forskjellige kaker, gele, godteripose, snacks på bordet og i tillegg til dette skal de spise mat som somregel inkluderer pølser. Det du får igjen er unger høye på sukker som løper rundt og hyler og skriker. 

Jeg bestemte meg fort for at denne bursdagen skal koste minst mulig og jeg skulle servere det de faktisk trenger uten å mangle noe. 

Mat



Jeg serverte disse vaflene først med hjemmelaget jordbærsyltetøy og hjemmelaget blåbærsyltetøy. Ved siden av vaflene fikk de vannmelon. I skuffen hadde jeg alt jeg trengte til vaflene og jeg hadde en pose frosne jordbær og blåbær i fryseren. Oppskrift på vaflene finner du her. Etter min mening er vi ferdig med pølse i brød i barnebursdag. Det finnes andre alternativer som er bedre for våre barn, sunnere og for å være ærlig så syns jeg pølser koster utrolig mye til å være så dårlig mat. Jeg begynte å steke vaflene 20 minutter før barna kom og det gikk utrolig fint. Jeg beregnet ca 2 plater vafler på hver, men lagde ekstra hvis noen ville ha mer enn det. Hvis jeg skulle valgt noe annet ville jeg vurdert å lage taco-lignende ting. Fiberlefser med masse forskjellig grønnsaker som de selv kan ta på og kjøtt. Det er billig med kyllingkjøttdeig og kjøttdeig av svin. Alternativet til kjøttdeig kan være strimlet svinekjøtt. Et annet alternativ kan være pitapizza de lager selv. Dette kan ta litt tid, men 2 plater med pitapizza i ovnen på en gang burde gå fint an. Barna deltar i matlagingen og de har det utrolig gøy samtidig. 

Kake
Når det var tid for kaker, ble dette servert: 



Kaken ble ikke perfekt, men den ble ihvertfall svart som han ønsket. Oppskriften på kaken finner du her. Husk å lage kaken HELT ferdig dagen i forveien, så slipper du ekstra jobb på selve dagen. Jeg gikk noen runder med meg selv ang kaker og kom frem til at barna ikke spiser så mye kake som vi tror, så hvorfor lage så mye kake. I mitt hus blir kakene kastet hvis de ikke blir spist av gjestene. Bortkastet tid av kakelageren og unødvendig for barna. Hvor mange ganger har du ikke sett halvfulle tallerkner med kake etc når barna er mette? Mitt svar på dette spørsmålet er hver eneste gang. I denne bursdagen var det fortsatt kake igjen på tallerkenen, så da svarte jeg på det sprøsmålet. De orker ikke mye kake uansett hvor mange kaker du velger å bake. 


Her har jeg dyppet mashmellowsene i mørk sjokolade og derettet dyppet i strø. Det er vitkig å huske på at sjokoalden er lunken når du dypper mashmellowsene. De vil smelte hvis sjokoladen er for varm. De var mest populære under bursdagen, barna elsket det. 




Jeg fant 2 passelige former, en stjerne og en blomst. Kutt opp en hel vannmelon i passelig tykkelse og press deretter ut ønsket form på bitene. Sett disse deretter på spyd. Disse var også trolig populære og hele vannmelonen ble faktisk spist. Husk på at hvis du gjør dette for tidlig vil vannmelonen tørke ut før de får spist dette. Men du kan presse ut formene dagen før og settes i kjøleskapet over natten og settes på spyd når bursdagen nærmer seg. 



Til slutt fikk det også noen skjeer is, og jeg brukte denne oppskriften. Denne isen er enkel å lage, smaker utrolig godt og det beste med den er at du kan lage ferdig isen i god tid før bursdagen. 

Tips: Hvis du har god tid på å planlegge bursdagen ville jeg tatt en titt på ebay for innkjøp av duk, papptallerkner etc. De har alt mulig til en billig penge og til hvilket tema du ønsker. Jeg sparte en del penger på å gjøre dette. 

Godteriposen
Vel, dette syns jeg var vanskelig. Skal man eller skal man ikke lage godteriposen? Før bursdagen mente jeg at dette ikke var nødvendig i det hele tatt. Når jeg henter min sønn barnebursdag og jeg ser den godteriposen som akkurat har blitt gitt i hånden blir jeg egentlig ikke så veldig glad. Barnet er allerede full av sukker og han forventer selvsagt å kunne spise den med en gang. Jeg vil ikke at han skal spise den med en gang, hadde det vært opp til meg hadde han måtte spare den til neste lørdag, evt søndag morgen. Men da ender jeg opp med en dypt skuffet unge og tårene hans kommer frem. Det er unødvendig oppstyr rundt godteriposen. Hvis vi ser på den andre siden, altså som foreldre til barnet som har bursdagen, så koster det mye penger å skulle kjøpe inn disse posene med godteri. Undøvendig bruk av penger. Og til hvilken nytte? Mer sukker og karies til barna våre? Barna får garantert nok godteri i sitt eget hjem at det er vel ingen poeng å fylle på med mer! 

Når jeg fortalte min sønn at jeg ikke ville kjøpe godteripose til bursdagen hans ble han ufattelig skuffet og han gråt. Han skulle ha dette godteriet. Så jeg endte opp med å kjøpe inn til godteriposen. Jeg kjøpe svært lite må jeg innrømme, en kjærlighet og noen få andre snips snaps. Jeg fant gjennomsiktig liten pose, silkepapir og bånd. Jeg lagde mine egne poser, helt ærlig syns jeg de godteriposene er forferdelig. Enkelt å lage og barna syns de var kjempe fine. 

Når jeg ser tilbake på bursdagen er jeg fast bestemt på at det aldri vil bli godteriposer igjen. De trenger det ikke, overhodet ikke. Jeg heier på å få godteriposen ut av barnebursdagen, og jeg håper andre vil gjøre det samme. Unødvendig bruk av penger for de som må kjøpe det inn og totalt undøvendig for barnet som er høy på sukker fra før av! 

Til foreldrene
Barnets alder i denne bursdagen var mellom 4-6 år og man vet aldri om noen foreldre blir igjen. For å være helt sikker, kokte jeg kaffe og lagde noen kjeks dagen i forveien som foreldrene kunne få. Å by på noe til foreldrene er alltid hyggelig men ingen must. Lager du flere kaker til barna holder det helt garantert at de kan ta av de kakene isteden. 



Jeg lagde disse kjeksene, og oppskriften finner du her. Ulempen var at det var ingen foreldre som ble igjen, så disse ble spist av meg isteden. Godt jeg lagde de sunne!


Tips: Hvis du har god tid på å planlegge bursdagen ville jeg tatt en titt på ebay for innkjøp av duk, papptallerkner etc. De har alt mulig til en billig penge og til hvilket tema du ønsker. Jeg sparte en del penger på å gjøre dette. 

Jeg håper jeg gav deg noen tips til barnebursdag og hvis du har noen smarte tips håper jeg
du deler dette i kommentarfeltet. Tips tas alltid godt imot hos meg    

//Bettine//

2 kommentarer:

  1. Takk for mange gode tips! Både marshmallows-trikset og vannmelonspydene skal få pryde bordet til minis 1-års dag her :)

    SvarSlett
  2. Takk for mange gode tips! Både marshmallows-trikset og vannmelonspydene skal få pryde bordet til minis 1-års dag her :)

    SvarSlett