Gluten- og Laktosefri Sjokoladekake


Dagens fristelse er en nydelig gluten- og laktosefri sjokoladekake. Sønnen min Orion har lenge vært plaget med magen, han er 4 år og har mye magevondt og det som hører med. Blodprøver og avføringsprøver ga ingen utslag, som ventet da det er sjeldent en blorprøve gir svar. Men jeg vet antagelig at det er gluten han ikke tåler, om det er laktose i tillegg gjenstår å se, men for nå står gluten- og laktosefri mat på menyen her i huset. Det å skulle gå fra vanlig kost til kost med intoleranse har vært overranskende enkelt, da vår kost har pleid å inneholde råvarer fra ferskvaredisken og svært sjelden poteter med saus, pasta, etc. Det finnes gode gluten- og laktosefrie produkter i dagligvarebutikken, så det som må erstattes er veldig enkelt. 

I anledning ny kost i huset så jeg endelig en mulighet for å bake litt. Været var dårlig og tekopp, pledd og filmer stod på agendaen en torsdag jeg holdt Orion hjemme fra barnehagen. Jeg håper denne sjokoladekaken vil falle i like stor smak som det gjorde her. Hvis du ikke trenger den gluten- og/eller laktosefri kake, er det bare å erstatte til "vanlige" produker. 


Før du lager denne kaken, må du være klar over at jeg er ikke helt sikker på væskemengden i kaken. Jeg liker at kaken er tykk når jeg skal ha den inn i ovnen, men dette kommer nok litt på hva en er vant til. Så jeg tenker så enkelt at hvis du syns det ikke er nok væske, tilsett VANN! Når jeg lager kaker eller bakvært pleier jeg sjelden å bruke oppskrift, bare slumper i det som skal for at deigen skal bli god, så ikke vær redd for å feile!! 




Oppskrift Sjokoladekake

200 gram Laktosefri smør (evt. vanlig smør, ikke margarin)
4 ss Kakaopulver
2 Egg
1/2 Beger laktosefri rømme (evt. lettrømme)
4 dl Glutenfri fin kakemiks
4,5 dl sukker (evt. sukrin)
1/2 ts Salt
1 ts Natron

180 grader i 50-60 min, kommer helt an på størrelse på formen og hvilken ovn du bruker, så dette må du følge med på fra 50 minutter. 
Forvarm ovnen på 180 grader. 

Begynn med å ta ut smør og egg. Dette bør være romtemperert før du begynner. Pisk lett sammen eggene i en liten skål og sett til side. Tilsett sukkeret i bakerbollen. Deretter smelter du smør med kakopulver oppi og  når dette er ferdig smeltet, tilsetter du dette i bollen med sukker og rører godt. Tilsett så eggene og rømmen, men sørg for at det smeltede smøret ikke er for varmt, da rømme og egg ikke tåler for høy temperatur. Tilsett deretter alt det tørre. Hvis deigen blir for tykk, tilsett vann, hvis den ikke er tykk nok tilsett mel. 

Når jeg baker en kake, bruker jeg alltid en rund form på 18 cm i diameter for å ikke få for mye kake som jeg kan spise, men nok til at jeg og andre rundt meg kan nyte ett stykke kake. 


Sett deigen i ovnen og la den stå i 50-60 min. Her kommer det an på hvor stor form du bruker, men jeg anbefaler at du sjekker kaken når det er passert 50 min for å anslå hvor lang tid det er igjen. Dette finner du ut av ved å stikke en kniv eller strikkepinne i midten av kaken.


Glasur: 

50 gram Laktosefri smør (evt. vanlig smør, ikke margarin)
2 ss Kakaopulver
3 ss Laktosefri melk (evt. vanlig melk)
1 ts Vaniljepulver (evt. vaniljestang, eller essens)
100 gram Melis. 

Tilsett det tørre i en bakerbolle. Smelt smør og tilsett dette i bollen med det tørre. Rør om og tilsett mer melis om galsuren er for tynn. Jeg liker at glasuren er tykk slik at jeg kan påføre ett tykt lag med galsur på kaken. 

Det er viktig at kaken er avkjølt ordentlig før du påfører galsuren, hvis ikke vil den renne over. Jeg lagde dobbel posjon av denne glasuren, da jeg delte kaken i to for å ha et tykt lag melis i midten også. Her kan du også legge noen jordbær eller bringebær hvis du ønsker det, det smaker jo himmelsk i en sjokoladekake. 



Næring:
Per 100 gram sjokoladekake med glasur inneholder:

400 Kcal 
45 E% Fett
53 E% Karbohydrat 
2 E% Protein

Altså, dette er en kake som bare inneholder fett og karbohydrater, men hvis du spiser med måte, kan du en sjelden gang spise denne med god samvittighet. Ett kakestykke gjør ingen skade, selv om det vil inneholde 400 Kcal. 


Håper det vil smake i dette høstværet

//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar