Potetsalat


Jeg har en oppfatning at vi lager potetsalat helt forskjellig og at vi har forskjellig preferanser. Noen vil ha med purre isteden for løk, noen må ha mais, sennep, ja listen er lang. Men med denne oppskriften så føler jeg at jeg alltid klarer å tilsette det folk ønsker hver gang, uten å måtte forandre på selve grunnoppskriften, og det er jo fantastisk. 

Så her kommer den enkle oppskriften og har du en plan om å lage potetsalat til 17 mai, så ville jeg laget den på søndag/mandag. Den blir bedre og bedre på smak for hver dag som går. 



Standard potetsalat
6-8 Poteter (kommer an på str)
1 løk
1 beger Lett rømme
1 pose Lett majones
Syltet agurk
2-3 ss Saft fra syltet agurk
1 ts sukker
Litt salt

Kok og avkjøl potetene, jeg koker de med skall og skreller når de er avkjølt. Du bevarer litt av vitaminene og mineralene poteten har når det kokes med skall. Hakk løken og syltet agurk og legg det i en bolle. Tilsett hele begeret med lettrømme og ca hele posen med lett majones. Her pleier jeg å smake til, jeg liker heller mer rømme-smak enn majones-smak, men dette er en personlig preferanse så jeg ville smakt meg litt frem. Tilsett sukker, litt salt og saften fra syltet agurk. Jeg elsker syltet agurk i potetsalat, så det er mulig jeg overdriver her, så gjerne smak deg frem. Rør alt sammen og smak frem om det er noe du mangler. Del potetene i ønsket størrelse, jeg liker at det er litt store gode biter. Bland alt sammen i en større bolle og gjerne pynt  med gressløk eller purreløk. Bruk det du har. 

Tips
La potetsalaten stå i kjøleskapet så lenge det går, da blir den bedre på smak og jeg anbefaler alltid å lage potetsalat minst dagen før den skal spises. 

Jeg håper dere får en helt fantastisk pinse og 17 mai, og måtte været være med dere i disse dager. 
//Bettine//

1 kommentar:

  1. Oppskriften skal vere uten egg. Men det er jo majones i den.Det er jo egg i majones.

    SvarSlett