Frokostvafler med smak av jul


Som dere sikkert har fått merke, så er jeg trolig fan av vafler. Jeg syns det er enkelt å lage, inneholder produkter jeg alltid har på kjøkkenet og smaker utrolig godt. Denne gangen har jeg laget vafler som har smak av jul og de smaker utrolig godt i disse juletider. 

Jeg lager alltid vafler på slump, altså jeg tilsetter mengde for å få riktig tykkelse. Jeg liker mine vafler ganske tykke. Derfor har jeg denne gang ikke satt opp mengde på mel, havregryn og melk. Dette er fordi dere selv kan velge tykkelse, men tar alltid utgangspunkt i ca 5 dl mel/havregryn og 5 dl melk. Begynn med dette og tilsett ettersom du trenger selv. 

Oppskrift 
2 Egg
1 Banan
Speltmel/fibermel
Havregryn (lettkokte)
Skummet melk
1 ts Bakepulver

Kanel
Kardemomme 
malt nellik 
malt ingefær
(tilsett ønsket mengde etter hvor mye du ønsker de skal smale jul)

Begynn med å finne frem alle ingredienser. Tilsett egg, banan, mel, havregryn, bakepulver, melk og krydder. Visp dette sammen, bruk kjøkkenmaskin eller visper. Tilsett deretter mel og melk til du får ønsket konsistens. Som nevnt tidligere så liker jeg min blanding ganske tykk. La dette svelle i 15-30 minutter og stek opp. Til denne oppskriften pleier jeg å få 10 vafler. Men hvis du ønsker fler enn dette, tilsetter du bare mer mel og melk. Jeg har bare brukt banan som søtning og det smaker helt perfekt. 





 Hvis du lager ekstra, kan du ha i kjøleskapet og bruke dette til kveldsmat eller frokost dagen etter også. Røren kan fin ligge i kjøleskapet i noen dager. 


God mandag til dere. 
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar