Sukkerfri lemon curd



Sommeren er endelig kommet (selv om varmen venter litt på seg) og jeg er så klar for late sommerdager med god mat og god vin. Jeg har hatt en ting for sitron/lime, og nå har jeg igjen laget noe som for meg er   s o m m e r   i en krokke. 

Dagens oppskrift er Lemon Curd og hvis du ikke har smakt dette så har du gått glipp av noe stort. Dette smaker helt fantatsisk og jeg kan påstå at jeg bruker dette på ALT når jeg har den i kjøleskapet. Dette går fort å lage og den holder i ca 2 uker i kjøleskapet. 

Oppskrift
Saft fra 2 sitroner
Skall fra 2 sitroner
3 Eggeplommer
1 dl Sukrin gold
80 g Vita hjertego lett

Blad alle ingrediensene i en bolle og sett over en kjele med kokende vann. Vist røren til den blir tykkere. Når den er tykk kan du vispe i yttligere 7 min ca. Og vips så var den ferdig. Hell over i en krokke, avkjøl og nyt.




I denne bollen har jeg mager vanilje kesam, havregryn og toppet med Lemon curd og bringebær. Det finnes ingen bedre kveldskos på sommeren. Jeg bruker lemon curd også som topping på havregrøten min, som topping på kaker/cupcakes og som pålegg på havrerundstykkene mine. Det finnes utallige muligheter og jeg anbefaler å ha en krokke av denne i kjøleskapet. 


Jeg håper dere nyter sommeren, jeg gleder meg allerede til (late) dag på stranden med min sønn. Jeg har akkurat vært en svipptur til Praha med min kjære og nå venter en barnebursdag til helgen, sønn skal ferie 5-årsdagen. Han har egentlig bursdag midt i juli, men for barna i barnehagen blir den feriret i slutten av juni. Gjett om det er en gutt som gleder seg. Nok om meg og mitt, ha en fantatstisk torsdag 

//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar