Prosjekt velg sunt: Grove vafler med gulrot og mandler


Egentlig er det grove vafler med gulrot og hasselnøtter, men jeg er ikke så glad i hasselnøtter og storelsker av mandler MEN disse vaflene er de beste jeg noen gang har smakt, seriøst. 
Oppskrift
50g Smør (jeg brukte vita hjertegod lett)
1dl Speltmel
1dl Sammalt hvete
1dl Havregryn
2 Egg
4dl Melk (jeg brukte skummet melk)
1/2 ts Bakepulver
1 Gulrot, raspet
30 g mandler, finhakket

Blad sammen det tørre i en bolle. Smelt smør og deretter bland smør, egg og melk sammen. Tilsett væsken i det tørre og visp til den blir klumpfri. Til slutt tilsetter du gulrot og mandler. La røren svelle i 15 min. Stek vaflene til de blir gyldne, jeg bruker formfett når jeg steker vafler fordi de blir så utrolig sprø, noe jeg elsker. 


Næringsinnhold
Fra denne vaffelrøren fikk jeg 10 plater med vafler. Hele røren inneholder 1212 Kcal. Det vil si at hver vaffelplate inneholder ca 121 Kcal og hver vaffelhjerte inneholder ca 24 Kcal. I tillegg inneholder vaffelrøren: 

39 E% Fett
39 E% Karbohydrat
18 E% Protein
4 E% Kostfiber

Disse vaflerne inneholder masse fiber og protein i tillegg til vitamin A, B-karoten, Vitamin D, vitamin E, folat, kalsium, kalium, jern, magnesium og sink. 

Denne vaffelrøren er rett og slett sikkelig sunn og ufattelig god. 


Kos dere masse i det fine vårværet som ihvertfall har kommet over i området hvor jeg bor  
Vil dere ha litt mer innblikk i min hverdag må du legge meg til på snapchat: sunnholdning

//Bettine// 

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar