den EKTE bountysjokoladen


Våren ble brått borte og jeg sitter inne med varmovnen på, teppe er funnet frem og en tekopp i hånden. Det som gjorde dagen min enda bedre var noen hjemmelaget bountykuler jeg hadde i kjøleskapet. Flaks!

I helgen lagde jeg en god del bountykuler og de ble knallgode. Jeg bega meg ut på nytt farvann og kjøpte en kokosnøtt isteden for kokosmasse. Den beste smaken som finnes må nesten være kokos. Den er frisk og søt samtidig og man kan bruke den til så masse. 

Hvordan dele en kokosnøtt: 
Når du ser på kokosnøtten vil du se at den har 3 "øyne" på den ende enden. Jeg brukte en skrutrekker for å lage hull i disse. Når du har fått hull, setter du kokosnøtten i et gass med hulllene ned slik at kokosvannet renner ut. 

Når alt vannet er ute tar du frem en hammer og begynner å slå på den. Ikke for hard men ei heller ikke for svakt. Etterhvert vil den gi etter og åpne seg. Nå kan du ta frem en kniv og ta ut alt innholdet. 

Oppskrift: 
1 Kokosnøtt (raspet)
2 ss Kokosolje
3 ss sukrinmelis
2 dl kokosmelk
300 g mørk sjokoalde (helst 86% sjokolade)

Rasp hele innholdet av kokosnøtten, jeg brukte den minste delen av rasperen. Smelt kokosoljen på svak varme, tilsett kokos, kokosmelk og sukrinmelis. Sett blandingen i kjøleskapet minst 1 time. 

Når den har stått i kjøleskapet i 1 time kan du ta frem kokosmassen og lage kuler ut av dette. Jeg vil nok anbefale og ikke lage disse for store. Når du har laget kuler må du legge disse i fryseren i ca 30-60 min. Ikke ta kulene ut av fryseren før du har smeltet sjokoladen og klar for å dyppe kulene. 

Tips: 

  • Bruk 2 gafler til å dyppe kulene. Da får du rent av unødvendig sjokolade og lagt de ordentlig på bakerpapiret når kulen er duppet. 
  • Pynt kulene med kokos.

Næringsinnhold
Hele kokosmassen med sjokoladen inneholder 3029 Kcal. Jeg fikk 50 biter ut ifra denne kokosmassen og det tilsvarer ca 60 Kcal per bountykule. Det er viktig å påpeke at kaloriinnholdet er høyt på grunn av sjokoladen. Jo sunnere sjokolade du velger desto sunnere kuler vil du få. I tillegg inneholder det: 

4E% Protein
19E% Karbohydrater
73E% Fett
4E% kostfiber




Denne sjokoladen er ikke sunn, men jeg har gjort alt jeg kan for å få den til å bli det sunneste alternativet. Denne sjokoladen skal nytes og være en ekstra kos i helgen. 

Jeg håper dere har en fin tirsdag og minner dere på at dere kan sende meg en mail hvis dere ønsker at jeg skal se litt på hva dere spiser slik at dere får en liten pekepinn på hva dere spiser hver dag. Innlegget ligger H E R.

//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar