Sunne grove vafler til frokost?

Jeg kjøpte vaffeljern rett før påske og med dette kunne jeg ikke forstå hvorfor jeg ikke har kjøpt den før. Det er jo så enkelt å lage en gode og sunne vafler til både frokost og kvelds. Sliter du med å få barn til å spise brødmat, anbefaler jeg virkelig å prøve vafler isteden. Det viktigste å huske på er å bytte ut hvetemel med annet mel slik at det får mer næring.



I påsken hadde vi sikkelig kosefrokost med sunne vafler. Jeg hadde ingen vaffeloppskrift så jeg lagde en selv. De ble supergode og jeg vil gjerne dele denne oppskriften med dere. 

Oppskrift

100g Havregryn
140g Speltmel, evt annen type mel
1ss sukrin
1ts Vaniljesukker
1ts Kanel
1/5ts Salt
1/5ts Bakepulver
2 Egg
100g Mager kesam
5dl Skummet melk

Begynn med å kvern havregryn i en blender til mel, det blir grovmalt mel. Tilsett havregryn og alt det tørre i en bolle. Tilsett egg, mager kesam og halvparten av melken. Jeg bruker kjøkkenmaskin og kjører dette sammen. Det funker helt fint å bruke en visp også. Jeg liker at vaffelrøren ikke er tykk, så jeg endte opp med å bruke 5 dl på grunn av havregrynen. Når havregrynen får ligge i røren vil noe av væsken bli borte og du må tilsette mer melk. 

Tips: Du kan bytte ut halvparten av melken med kaldt vann. 



Næringsinnhold

Hele denne røren inneholder 1300 Kcal. Jeg fikk 9 vafler ut av denne røren og da vil hver vaffel inneholde 144 Kcal. I tillegg inneholder vaflene: 

15E% Fett
62E% Karbohydrat
20E% Protein
3E% Kostfiber

Disse vaflene inneholder også vitamin A, B-karoten, vitamin D, vitamin E, vitamin B6 og B12, kalsium, jern, magnesium og zink. 

Dette er en oppskrift som har en veldig god fordeling av næringsstoffene, samt mye vitaminer og mineraler. Denne kan du virkelig spise med god samvittighet. 






Jeg er godt i gang med mandagen og kan være fornøyd med en treningsøkt i dagtidlig og havregrøt til frokost. Håper du har en fantatsisk start på uken og at mandagen behandler deg pent. 

//Bettine//

2 kommentarer:

  1. Skal prøve disse! Hva anbefaler du å ha oppå de sunne vaflene?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du.
      Når jeg lager vafler så gjør jeg det veldig enkelt med bær fra fryseren, litt frukt ved siden av og litt joghurt. Men hvis jeg har lemon curd i kjøleskapet, så er det dét som går på. Lemon curd er min ultimate valg uansett hva og det passer til absolutt alt. Jeg har en oppskrift på det hvis du vil prøve :D Men jeg bruker sukkerfri syltetøy også altså og litt brunost ;)

      Ha en fin dag videre.
      Bettine

      Slett