Byggrynsgrøt

Ja, jeg kan nok påstå at jeg syns byggrynsgrøt er mye bedre enn havregrøt. Det tar lengre tid å lage, men det er så verdt det. På pluss-siden til tidsaspektet er at du kan lage masse og så holder det i 3-4 dager i kjøleskapet og vips har du frokost i noen dager frem i tid og da er det plutselig litt tidssparende allikevel. 

Oppskrift Byggrynsgrøt

1dl Byggryn
5 dl Skummet melk
Kanel
En liten klype salt
1ts Honning

La byggrynen ligge i vann over natten. Neste morgen koker du opp melk og kanel. Når melken koker tar du i byggrynen og la dette koke på svak varme i 45 min. Blir den for tykk tilsetter du litt vann. Når den er ferdig smaksetter du med litt salt og en tesje honning. 

Når det gjelder sødne i grøten syns jeg at det holdt med masse kanel og 1ts honning, men dette må du neste smake til selv. Som topping valgte jeg bringebær, men her er det ett hav av muligheter. 

Til oppskriften over holdt dette til to måltider, men antagelig kan den holde til tre.







Næringsinnhold

Dele på to vil en posjon inneholde 226 Kcal, 
hvis det holder til tre måltider vil en posjon inneholde 151 Kcal. 
En posjon vil inneholde: 
3 E% Fett
72 E% Karbohydrat
21 E% Protein
4 E% Kostfiber

Denne retten inneholder rikelig med fiber, jern, B-vitaminer, magnesium, sink, kobber og kalsium. Sammen med havregrøt er dette en av de aller beste frokostene du kan få i deg. Og etter min mening så får JEG en større metthetsfølelse av byggrynsgrøt og jeg syns den holder lengere enn havregrøt gjør. 




Jeg vil nok anbefale å lage denne på en søndag og så vet du at du kan starte både mandagen og den nye uken men litt mindre stress og et stabilt blodsukker. Jeg har fått dilla på denne grøten og det er utrolig beroligende å vite at frokosten ligger i kjøleskapet klart og du kan velge å spise den kald eller varme den opp. Perfekt. 

//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar