Start dagen med hjemmelaget müsli

Hei og velkommen til Sunn Holdning. En kort introduksjon er vel på sin plass, så her kommer den: Jeg heter Bettine, 27 år, bor i Holmestrand i Vestfold, er snart ferdig med en bachelor i ernæring, alene med sønnen min Orion på 4 år og har en kjæreste. Livet mitt består kort og greit at stress, dårlig planlegging av middager, ett stykk matkresen Orion, leilighet som aldri er ren men ryddig og litt kos hver dag. Jeg er det vi kan kalle en helt vanlig jente med helt vanlige hverdagsproblemer. Jeg er tregere hver morgen enn det jeg kan ønske, lager all mat fra bunnen av, selv om planleggingen går i vasken, jeg mener at orden skaper ro og at stress er bare stress hvis du lar den bli det. 
Denne bloggen vil hovedsakelig handle om mat, ernæring og helse. Jeg tror denne bloggen vil hovedsakelig egne seg for personer som vil ha enkle, ikke tidskrevende oppskrifter, småbarnsforeldre med og uten kresne barn og for de som er interesserte i ernæring. Har du noen spørsmål, er du hjertelig velkommen til å spørre, enten her eller på sunnholdning@gmail.com. 

Som mitt første innlegg i denne bloggen har jeg valgt å vise dere en nydelig oppskrift som er ufattelig populær i dette huset. Müsli er noe som kan brukse til frokost, lunsj, mellommåltid og som et lite måltid til kvelden. Den er allsidig, kan være enten sunn eller som kos i hverdagen, hva mer kan man ønske seg?!


Müsli

500g Havregryn, lettkokt
50g Brunt sukker
75g Kokosmasse
75g Gresskarkjerner
50g Linfrø
75g Solsikkekjerner
200g Mandler, grovhakket
1ts Salt
1dl Rapsolje
1dl Lønnesirup
150g Tørkede tranebæ, grovhakket
Vann
Kanel/Kardemomme



Sett ovnen på 150 grader. Bland alt det tørre i en stor bolle med unntak av tranebær (disse skal i blandingen til slutt), tilsett rapsolje, lønnesirup og bland godt. Når det gjelder vann så må du nesten se an. Jeg anbefaler å tilsette litt etter litt, og blandingen er perfekt når hele er innholdet har fått litt væske på seg, men ikke mer enn det.

Fordel halvparten av müslingen på stekebrettet med bakepapir, sett den i ovnen i 45-50 minutter, personlig liker jeg at den er lit sprø. Når det ene brettet er ferdig, setter du inn andre halvpart i ovnen. Når blandingen har fått avkjørlt seg litt, tilsetter du tørkede tranebær og vips så er den ferdig.


Fra start til slutt tar dette lang tid, men selve jobben tar maks 20 minutter. I denne blandingen tar jeg en hel pose med mandler (250g) og ekstra kokos, dette er noen av mine favoritter som  gjør den ekstra god.




Håper det vil smake
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar